Skriftligt krav sedan 1 september

Sedan 1 september 2018 är det förbjudet att sälja till privatpersoner över telefon med något annat än skriftliga avtal.

Förändringen är till för att skydda konsumenter från ogenomtänkta beslut eller skadliga avtal.

Var försiktig!

Var noga med att läsa igenom samtliga avtal ordentligt innan du accepterar. Du riskerar annars att hamna i en värre situation än tidigare.

Motivering bakom beslutet:
Det ska inte längre vara möjligt att ingå avtal muntligt med en telefonförsäljare om det är försäljaren som kontaktar konsumenten. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

När till exempel en telefonförsäljare kontaktar en konsument finns det inga formella krav på hur ett avtal om att köpa en vara eller tjänst ska se ut. Avtalet kan med andra ord ingås muntligen per telefon. I och med ändringarna kommer säljaren att behöva skicka en bekräftelse i skriftlig form, till exempel via post eller e-post. Konsumenten måste sedan skriftligen acceptera avtalet innan det är giltigt. Det här gäller för varor och tjänster som omfattas av distansavtalslagen. Syftet med förslaget är att stärka konsumentskyddet.
Läs mer om kravet här

Detta kanske är intressant?

Om Vemringde.se (visa alla inlägg)

Vemringde.se visar information om nummer och samtal när inte de vanliga söksidorna gör det. Den unika databasen består av tusentals telefonnummer som rapporterats av besökarna själva. Nya rapporter inkommer dagligen.
This entry was posted in Nyheter. Bookmark the permalink.