NIX

För privatpersoner som inte vill ha samtal från telefonförsäljare kan man registrera sitt hemnummer i NIX-spärren. Tyvärr verkar det som om NIX-registrets begränsningar och möjligheter inte är helt klara hos många. Här kommer därför lite information om NIX och nummerregister samt svar på frågor som ofta ställs i kommentarerna.

NIX gäller

  • privatpersoners fasta telefonnummer mot samtal gällande försäljning, marknadsföring och insamling
  • med start max 3 månader efter din beställning av spärren
  • mobiltelefoner (som är anmälda)

NIX gäller inte

  • marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska och religiösa upplysningar (varför?)
  • om det finns ett etablerat kundförhållande. Denna regel gäller i minst 6 månader men längst 12 månader
  • om du har lämnat ett medgivande till att kontakt får tas per telefon (exempel)

Jag anser att ett företag har brutit mot reglerna för NIX-registret

Då kan du anmäla dem till Etiska nämnden för direktmarknadsföring (DM-nämnden). DM-nämnden är en branschdomstol inrättad av näringslivet med uppdrag att följa direktmarknadsföringens utveckling, påtala oacceptabla former och bidra till normbildning för framtida marknadsåtgärder.

Frågor och Svar

Jag har bett dem ta bort mig en gång redan, varför ringer de igen?

Många Callcenter får kontaktuppgifter från sina uppdragsgivare och har inget eget register. När du ber dem att inte ringa igen tar de bort ditt nummer från den aktuella kampanjen. Vid nästa kampanj kan dock dina uppgifter finnas med från en annan uppdragsgivare vilket gör att de ringer igen.

Jag vill/orkar/vågar inte svara, borde de inte sluta ringa efter 10 försök?

Callcenter använder idag en dator som ringer samtalen åt dem. Först när du svarar kopplas en säljare in för att fortsätta. Om ingen svarar registreras det bara som att man inte kommit i kontakt med dig. Därför fortsätter det att ringa tills du antingen svarar eller den aktuella kampanjen är slut.

Därför: Svara om du kan och be dem att inte ringa igen. Det är det mest effektiva sättet för att få dem att sluta ringa.

Varför kan jag inte spärra mig mot marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska och religiösa upplysningar?

Marknadsundersökningar är undantagna från NIX-registret av en enkel anledning. Marknadsundersökningar har en allmännytta och resultatet skulle bli skevt om man exkluderade en stor del av befolkningen.

Jag kan inte komma ihåg att jag lämnat mitt medgivande?

När du blir kund hos företag som du har ett löpande avtal med (el, telefon, bredband o.s.v.) skriver man alltid på ett avtal. För de avtalen följer de med avtalsvillkor som man alltid ska läsa noga! Där står det ofta att personuppgifterna kan komma att lämnas ut till samarbetspartners. Cint har skrivit en intressant artikel i ämnet om Fortum som tänjer på gränserna.

Varför kan inte företag registrera sig för NIX?

Så här förklarar Anders Kasberg på NIX till Cint (sidan 2) varför ett NIX-register för företag inte skulle fungera:

Anledningen till att vi från Föreningen NIX Telefon inte infört ett rikstäckande spärrsystem för TM samtal till företag är att vi tror att det skapar fler problem än lösningar. [...] Vid införandet måste alla företag eller organisationer som vill kontakta ett annat företag eller organisation, där man sedan tidigare inte har en kundrelation, kontrollera, mot en kostnad, om telefonnumret är spärrat eller inte.

Exempelvis att företaget som vill bjuda in branschkollegor till ett kundevent, lantbrukaren som vill ringa kommunen och erbjuda plogservice för vintern, säljaren på det nystartade företaget som vill föreslå ett kundmöte – ingen kan lyfta telefonen utan att kontrollera, vid varje samtal till en kostnad, om företagsnumret är spärrat eller inte.

Av samma anledning funkar därför inte privata spärregister som ”Svensk TM-spärr”, ”Nummerregistret” och ”nejtack.net” för att spärra företagsnummer.Anders Kasberg betecknar det som bondfångeri eftersom man betalar för en tjänst som inte kommer att ha någon som helst effekt. Läs mer på NIX webbplats om NIX för företag.

Du kan också begära reklamspärr direkt hos företag som säljer adressregister (källa: NIX).

PAR AB
Box 111 24
411 04 Göteborg

SCB Företagsregistret Basun
701 89 ÖREBRO

UC Webselect
117 88 Stockholm

Företagsfakta EDSA Förlag AB
Box 623
301 16 Halmstad

Fortsatt läsning…

  • ej kund hos Fortum

    Läste länkningen till artikeln om ’Fortum som tänjer på gränserna’ och blev inte det minsta förvånad. Fortum har nämligen även börjat tänja på gränserna och ringa till privata mobiltelefoner, trots att SCCF/Swedma har en policy om att inte ringa till mobiltelefoner (se första fråga/svar ovan om varför man inte kan NIX-spärra en mobil). När jag ifrågasatte till försäljaren från Fortum om varför de ringer på min mobil trots att de ska vara en ”fredad” zon blev svaret att ”det blir ju vanligare och vanligare att man bara har en mobiltelefon som kontaktmöjlighet och därför måste vi ringa till mobiltelefoner för att kunna sälja vår produkt”. Jovisst, så är det säkert men om man då t ex kollar upp mig som privatperson så borde man se att det fasta telefonnummer som finns registrerat på mig är Nix-spärrat sen åtskilliga år, vad är det då som får ngn att tro att jag vill bli uppringd på min mobiltelefon i tid o otid av försäljare?? De kan/får inte komma åt mig på min fasta telefon, alltså måste de välja det enda sätt de kan…. När jag då förklarade för säljaren att jag inte själv kan ta ställning till att byta elavtal utan att jag i så fall behöver ta en diskussion med min man och att varken han eller jag var hemma och bad att få papper hemskickade för att i lugn och ro kunna gå igenom erbjudandet blev svaret att det var omöjligt att skicka något men att han gärna kunde ringa upp oss på hemnumret vid ngt tillfälle då vi var anträffbara. Nej tack, sa jag, men ge mig ett telefonnummer som jag kan nå dig på så ska jag prata med min man och sen återkommer vi till dig då vi har funderat på saken. Det blev inte omtyckt och gick inte alls för sig…. Då valde jag att avsluta samtalet och bad honom att se till att mitt mobiltelefonnummer blev struket ur deras kundregister. Det ska bli mycket intressant att se om de ringer igen…

    • http://carl-fredrik.net Carl-Fredrik Herö

      Tack för din utläggning. Det stör mig enormt mycket att allt måste ske på deras villkor, det finns inga möjligheter att göra så som kunden önskar och det gör naturligtvis att man dra öronen åt sig.

  • Hanne Pedersen

    Tips. Jag sätter alla försäljare på min spärrlista i mobilen, dvs det blir en tyst signal och ”samtalet” registreras som ”missad samtal”. Då kommer även alla framtida uppringningar att åka in på spärrlistan direkt. Dessutom tycker jag att det är roligt att kolla hur många som har misslyckats med att nå mig under dagen.

    • http://carl-fredrik.net Carl-Fredrik Herö

      Vilken telefon har du? Vi har lösningar som tar hand om det där jobbet. 300 nummer direkt in i din telefon så att du slipper svara när de ringer. Har bara fått ett par samtal på över ett år.

  • Camilla

    mitt telefon nix  funkar inte på  telefon försäljare

  • Camilla

    dåmm kåmmr genåm ialla fall

  • Camilla

    jag har redan ringt  dett nummret såmm har ringt
    och då va det en telefof svarare
    såmm sa att vi kåmmer jenåm ditt stärr
    ialla fall  fast du har  nix
    så kåmmer vi genåm ialla fall

  • Camilla

    jag  har redan ringt det nummret  såmm  har ringt
    och  då va det en telefon försvarare
    såmm  sa att  vi kåmmer  jenåm ditt spärr
    ialla fall  fast  du har  nix
    så kåmmer  vi  genåm  ialla fall

  • Klas

    Informationen ovan stämmer inte längre. NIX-spärren gäller numera tillsvidare, och fungerar även för mobiltelefon.