ID-skydd är vilseledande marknadsföring

Har du skaffat ett ID-skydd? Du kan ha blivit lurad.

Konsumentverket har granskat de större aktörerna som säljer ID-skydd till privatpersoner och hittat oegentligheter kring både marknadsföringen och själva försäljningen. Vilseledande, anser man, och inleder snart en granskning av flera av aktörerna.

Vemringde.se har många av de snart granskade bolagen orsakat klagomål. Den största invändningen är att tjänsterna inte fungerar som de utlovats och att försäljningen i stort baseras på skrämsel.

Listan på bolag som eventuellt kommer granskas

  1. Dina Försäkringar AB
  2. Moderna Försäkringar
  3. ICA Försäkring AB
  4. Folksam
  5. Länsförsäkringar AB
  6. UC AB
  7. Solid Försäkringar
  8. Marginalen Bank
  9. StopService
  10. AIG Europe Limited UK Filial
  11. uSecurity Sweden Handelsbolag
  12. ProtectMe International AB
  13. mySafety Försäkringar
  14. Key Code Security AB

 Exempel på anmärkningar från Konsumentverket:

  • ”Produkterna marknadsförs som att de skyddar konsumenterna från att drabbas och att risken att drabbas är överhängande med formuleringar som ”Skydda dig från bedragare med id-skydd” och ”Skydda dig och din familj mot id-kapning”. Men id-skydden ger enbart visst stöd och hjälp efter att en id-kapning har skett.
  • Marknadsföring hänvisar till brottsstatistik utan att ange var den kommer ifrån.
  • Priset på produkterna marknadsförs ofta på felaktigt sätt där totalkostnaden utelämnas.
  • Det är svårt för konsumenter att förstå vad skyddet omfattar på grund av bister i både förköpsinformation och avtalsvillkor. Villkoren är i flera fall för övergripande.”

Mer om utredningen:
Konsumentverket

Detta kanske är intressant?

Om Vemringde.se (visa alla inlägg)

Vemringde.se visar information om nummer och samtal när inte de vanliga söksidorna gör det. Den unika databasen består av tusentals telefonnummer som rapporterats av besökarna själva. Nya rapporter inkommer dagligen.
This entry was posted in I media. Bookmark the permalink.