Från en säljares synvinkel

I november efterlyste vi telefonförsäljare som ville berätta om hur deras syn på telemarketing ser ut. Varför branschen ser ut som den gör och hur vi tillsammans kan arbeta för att göra den bättre. Här kommer intervjun i sin helhet:

Vem är du? Berätta lite kort om dig själv.

Mitt namn är Karl Asplund, jag är 23 år gammal och driver idag ett företag som använder telemarketing i vårat arbetssätt. Jag började min ”karriär” som telefonförsäljare för 3 år sedan när jag började arbeta hos ett IT-bolag. Anledningen till att jag sökte mig hit var dock inte att jag var intresserad av telefonförsäljning utan att företaget erbjöd en produkt som jag ansåg var väldigt spännande och hade stor potential. Jag blev relativt fort befordrad till team-leader och med ansvar för utbildningen av säljarna och har därav fått en ganska bra inblick i telemarketing-branschen.

Varför är det ovanligt att hitta nummer som telefonförsäljare använder på Eniro eller Hitta.se?

- Det finns flera olika anledningar till att de kan vara svårt att hitta telefonnummer hos erkända telefonregister, givetvis känner jag inte till alla men några är:

  • Företagen uppdaterar inte sina register dagligen utan detta sker med jämna mellanrum. Därav finns inte alla med.
  • Nuförtiden använder företag sig ofta av ip-telefoni vilket inte alla gånger har ett eget telefonnummer i sig utan en ip-adress. Det finns även ip-telefoner med nummer men leverantörerna av dessa kan vara utländska och dom svenska telefon register som finns synkroniserar inte sina listor med utländska leverantörer.
  • Ibland kan man se ett nummer men när man ringer upp det så kommer man till en telefonsvarare. Företaget kan då ha en sorts sambandscentral som alla samtal går via, vars nummer (sambandscentralens) visas, dvs inte det nummer som egentligen rings ifrån.

Varför tror du att så många människor tycker illa om telefonförsäljare?

- Varför så många människor tycker illa om telefonförsäljare kan man prata om i alla oändlighet och jag tror att anledningen varför är väldigt varierande. Det kan vara att dom precis satt sig ner för att äta middag, man är trött efter en hel dag på jobbet och vill vara med familjen, dem ringer olägligt, dom säljer något som inte alls är intressant för personen, han/hon kan ha dålig erfarenhet från tidigare försäljare osv osv osv.. Jag tror att dom flesta vuxna människor kan berätta om någon gång en telefonförsäljare ringt olägligt. Jag tror även att folk kan irritera sig på att telefonförsäljaren läser ordagrant ur ett manuskript. Samtidigt så finns det väldigt många som är nöjda med ett köp dom har gjort, direkt/indirekt, via en telefonförsäljare men ändå menar man att man ogillar telefonförsäljare. Men en sak som är viktig att påpeka här. Att ”många hatar telefonförsäljare” är väldigt relativt. Därför att det vi kan se och läsa om idag i tidningar, tv och internet är telemarketing i, nästan alla gånger, dålig bemärkning. Det handlar oftast om folk som reagerar därför att dom är arga, känner sig lurade, kan ha blivit illa bemötta osv. Det är dessa personers uttryck som syns. Jag är ingen psykolog men jag tror att det kan bero på att samma personer har ett större behov av att uttrycka sig än personen som får ett samtal där dialogen fördes i god ton och avslutades med ”nej tack, jag är inte intresserad av detta”. Jag tror att om du som läsare sitter o tänker på detta tyst för dig själv så tror jag du kan se det logiska i detta.

Vad kan branschen göra för att öka förståelsen hos konsumenter?

- Inom varje bransch så finns det ofta branschorganisationer som representerar aktörer inom den branschen. Dessa har bland annat i uppdrag att ta till sig konsumenternas tankar och ställningstagande. Men dom kan inte göra annat än ge rekommendationer till företagen som företagen själva får ta ställning till. Så frågan vi måste ställa oss är, VILL företagen öka förståelsen hos konsumenter? Mitt antagande på denna frågan är: Ja det vill dom, om dom kan tjäna mer pengar på det.

En bidragande anledning till folks ilska är att man känner sig maktlös mot företagen. Jag tror på är en öppen dialog mellan konsument och företag. Ett sätt att ge konsumenten mer makt mot företagen som i slutändan kan resultera i en bättre lösning. Men det handlar också om att ge och ta. Jag menar inte att konsumenten ska känna sig tvingad att köpa av alla telefonförsäljare. Jag menar att efter att ha fått igenom förändringar i arbetssättet, som bägge parter är nöjda med, också acceptera att det finns telefonförsäljare därute vars jobb är att sälja. För en sak är helt säker, telefonförsäljning är här för att stanna, företagen tjänar så pass mycket pengar på detta att det finns inte en möjlighet att få bort det.

Vad behöver branschen göra för att få bort oseriösa aktörer?

Vad man hade kunnat göra är att ”varumärka” aktörer som har blivit godkända av en oberoende organisation. Helt enkelt att man måste ha en licens för att bedriva telefonförsäljning. Skulle man inte inneha en licens så skall det helt enkelt vara straffbart. Detta är inte något branschen i sig kan åstadkomma utan det krävs beslut i riksdagen för detta. Dock så är jag väldigt osäker på om dom verkligt stora aktörerna skulle acceptera detta utan vidare för det finns väldigt många ”stora” som jobbar med så kallade ”fula metoder”. Men igen en öppen dialog om detta tror jag alla kan vinna på. För trots allt, dom enda som vinner någonting på dom oseriösa aktörerna är dom oseriösa aktörerna själva. Alla andra förlorar.

Hur kan en konsument veta om företaget är seriöst eller ej?

Det kan man i princip inte som det ser ut idag. Först efter lite efterforskning (läs nästa fråga) kan man veta detta.

Vad bör man göra som konsument för att försäkra sig om att företaget som ringer är seriöst?

Givetvis kan man göra en bakgrundscheck som för vilket företag som helst

  • Sök på företaget på allabolag.se
  • Gå igenom deras hemsida
  • Be om en offert skickad till din mail för att i lugn o ro begrunda ditt beslut
  • Gå in på svartlista.se som listar företag som inte följer konsumentverkets reklamationsregler (ARN)
  • Be om referenser och kontakta dessa
  • Sök på företaget genom oberoende informationskällor
  • Använd ditt sunda förnuft

Till sist: har du något annat du vill berätta för mig (vemringde.se) eller för konsumenter som läser bloggen?

Jag som många andra ”telefonförsäljare” kan känna att man blir orättvist behandlad genom att folk har väldigt förutsatta meningar om ”oss”. Min mening som tidigare sagt är att folk måste acceptera att det finns telemarketing och det kommer inte att försvinna som det ser ut idag. Därför att denna bransch den genererar otroligt mycket pengar. Och Anledningen till att den gör det är att folk faktiskt köper, dock ibland på fel grunder (Känner sig pressade, missförstår produkten eller att säljaren rentav registrerar ett sälj trots att kunden sagt nej). Men med andra ord denna bransch genererar såpass mycket pengar att den är här för att stanna.

Det finns olika åtgärder mest känd är väl ”nix”, som i teorin hade kunnat utradera denna bransch men i praktiken bara är en i stort sett verkningslös åtgärd. Man kan likna detta problem lite med hur det såg ut med olovlig fildelning för några år sen när Ipred-lagen kom, trots att det i princip gjorde stora delar av Sveriges befolkning till kriminella så är det väldigt få (om någon?) som har blivit fällda. Först nu har man förstått att fildelning är här för att stanna. Man har alltså accepterat fenomenet. Men det är trots allt olagligt men nu har det tillkommit lösningar som innebär att man reformerar istället för att försöka radera. Här någonstans känner jag också att vi är med telemarketing. Det går inte ta bort telemarketing helt men vad som dock är möjligt är att försöka reformera telemarketing.

Slutligen mina tankar om Nix (eftersom det är en såpass erkänd reform-åtgärd så jag känner att jag vill ta upp det).

Nix är en reform-åtgärd? – Ja visst, men den faller direkt om man tittar närmare på den. För att nix ska fungera så krävs det att företagen ska betala pengar för att få reda på om man kan ringa till numret eller ej. I princip man betalar pengar för att få reda på att här kan vi inte tjäna pengar. Problematiken i det hela är att företagen vet att trots att en person har ”nixat” sitt nummer så finns det visst en möjlighet att dom ändå kommer köpa produkten/tjänsten som erbjuds, det är sanningen. Inget ont personligt mot personerna bakom nix men enligt mig är detta ingen en hållbar lösning.

Tack Karl för att du var med i denna intervju! Kommentarsfältet är öppet, ställ frågor och ge synpunkter på det du nyss läst.

Om Carl-Fredrik Herö (visa alla inlägg)

Carl-Fredrik Herö arbetar till vardags på Elvenite AB i Karlstad som Web Architect. Där hjälper han företag att bli mer effektiva genom bättre interna samarbetsverktyg, intranät och wikis.
This entry was posted in Intervjuer, Telemarketing. Bookmark the permalink.
  • Pelle6222

    För mig som hörselskadad har det blivit ett hopplöstproblem att höra vad som sägs i telefonen. Finns ju ingen möjlighet att markera i NIx-registret att en har svårt att höra i telefon.
    Så teleförsäljarna får ”stå ut” med oss som har nedsatt hörsel.

    • Karl Asplund

      Hej Pelle,
      Kanske du kunde be den som ringer och att skicka ett mail istället?

      /Karl Asplund

  • Anonym

    »Min mening som tidigare sagt är att folk måste acceptera att det finns telemarketing och det kommer inte att försvinna som det ser ut idag.»

    Av både herr Asplunds angivna ålder och hans språk framgår tydligt, att han är en liten spoling, som knappt är torr bakom öronen.

    Citatet ovan är ett utmärkt exempel å telefonförsäljares arrogans och obefintliga respekt för privatlivets helgd. Nej, Karl Asplund, INGEN måste acceptera, att du och dina ohederliga kollegor TRÄNGER ER IN I HEMMEN! JAG avgörer, vem som släppes in i mitt hem och när detta må ske — ICKE DU och dina ohederliga kollegor!

    OM jag vill köpa något, går jag till butiks eller beställer via Internet. TACK, gode Gud, för iPhone-applikationen från vemringde.se!

    • Karl Asplund

      Hej Aritokratikos,
      Vill börja med att beklaga för att mitt språk har framstått som arrogant och/eller respektlöst, ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Och givetvis är det du som konsument som avgör vem som ”släpps in i ditt hem och när detta kan låta sig göras”.
      Anledningen till att jag tror TM är här för att stanna beror på att:
      1. Det är den i särklass mest kostnadseffektiva metoden att bedriva försäljning på
      2. Branschen omsätter flera 100 miljoner kronor varje år
      3. Metoden är helt laglig

      Därför tror jag det skulle vara väldigt problematiskt att få bort denna metoden som konsument. Det är då troligare att man skulle kunna få till förändringar om bägge parter skulle vara öppna för en dialog. Vad tror du om detta?

      /Karl Asplund

      • http://aristokratikos.wordpress.com Michaël Lehman

        Att försäljning via telefon är lagligt är fullständigt irrelevant — det är och förbliver ohederligt och respektlöst. Moralen står alltid över lagen (i bästa fall stämmer moralen och lagen överens).

        Om punkterna 1 och 2 säger jag följande. Perspektivet är helt och hållet försäljarens. Att branschen omsätter flera hundratal av millioner kronor varje år är ett helt ovidkommande faktum i sammanhanget. Hela verksamheten bygger å en obefintlig respekt för privatlivets helgd. Dessutom är denna typ av aggressiv försäljning — oavsett om den sker genom telefonförsäljning, dörrknackning, eller störande av min lugna promenad gågatan fram — fullständigt ohederlig. Jag kallar dem, som ägnar sig åt detta, betalda tiggare. Min privata sfär är min egen, och jag avvisar alltid dessa intrångsförsök. Om jag vill köpa något, går jag som sagt till butiks, eller beställer via Internet. Jag betvivlar för övrigt, att telefonförsäljning är mer kostnadseffektivt än en e-butik.

        Varföre skulle jag vara öppen för dialog i denna fråga (jag är ju för övrigt varken kund eller konsument i fall som dessa)? Det hela är mycket enkelt: telefonförsäljare bryter emot hemfriden och begår brott å privatlivets helgd. Det är icke en fråga att ens diskutera.

  • Janne

    Jag har arbetat innom TM i mer än 5 år nu, och mycket har hänt under resans gång. Jag har full förståelse för kunder som upplever ”telefonförsäljare” som jobbiga. Men det många inte tänker på är att denna säljkanal drar in mycket pengar.

    Man kan ställa frågorna,
    1. Varför tjänar dessa bolag så mycket pengar om ALLA tycker att det e så dåligt? (tyvär kan inte mina säljare veta villka som inte gillar oss och villka som gör. så vi ringer och frågar)

    2. Skulle någon av dessa kunder som köper via telefon, faktist göra detta köp om vi inte kontaktade dom? (mer än 50% skulle inte göra det pga att dom faktist inte visste att produkten fanns eller att dom inte fått informationen innan)

    Mina säljare får betalt utefter hur nöjd kunden är, jag tycker att detta är det ultimata lönesystemet. om du som kund inte är nöjd med ditt köp så sänks säljarens lön helt enkelt.

    Så mina säljare gör allt för att deras kunder ska bli nöjda, samt att mina säljare faktist självmant ringer upp efter en tid och kollar så att kunden fortfarande är nöjd samt frågar om dom kan rekomendera oss till någon bekant. (vilket MÅNGA faktist gör)

    Så jag kan säga att ”telefonförsäljning” kommer inte försvinna utan att vi som driver denna verksamhet får finna nya vägar att gå.

    en fråga du kan ställa dig själv om du irriterar dig på oss:

    1: Varför svarar jag om jag inte vill bli störd?
    (jag själv svarar inte om jag inte har tid)

    2:Varför är jag otrevlig mot denna person som ringer till mig för att sälja eller ”hjälpa” mig?
    (det går att säga: Nej tack. men tack för att du ringde å lycka till.
    Jag lovar att dom säljarna brukar artigt tacka för samtalet och lägga på)

    Så nu efter X antal felskrivningar och att jag måste kliva av tåget.

    Men Telefonförsäljningen kommer inte läggas ner, den behöver en besiktning så att alla människor kan vara nöjda och känna sig trygga.

    - Du har alltid rätt att tacka nej!

    /janne

    • Anonym

      Två frågeställningar med samma numrering känns lite förvirrat, men ändå… ;)

      1. De tjänar mycket pengar för att säljarna är duktiga på att tjata och övertala folk – och de vet att folk mycket hellre säger ”ja” än de säger ”nej”. Detta utnyttjas extremt mycket så att folk känner sig skyldiga att köpa när de har tagit upp säljarens tid.

      2. Eftersom du säger att majoriteten av de uppringda inte skulle ha köpt det som erbjuds om de inte blev upringda, så hade de inte heller behov av det från början, utan köpet blir påtvingat för att folk är för snälla och har svårt att säga nej eller klaga – och det troligaste är att produkten bara hamnar i ett skåp och glöms bort, eftersom det inte fanns något behov från början.

      1. Jag svarar för att det kan vara något viktigt ärende eller någon bekant som vill snacka, där jag kanske inte känner igen numret.

      2. Jag blir förbannad när det visar sig vara ett säljsamtal, eftersom jag inte vill veta av sådana samtal – något jag också har meddelat via NIX, och det är företagets förbannade skyldighet att kolla upp detta!!!

      Jag tycker absolut att telefonförsäljning är något som skulle förbjudas helt i den form det har nu – och återgå till att enbart handla om redan etablerade kundrelationer och sådana fall där kunden själv begär att bli kontaktad.

    • Kävlingebo

      1 Eftersom de flesta TM ringer OTALIGA gånger. Hade det räckt med fem samtal jag inte besvarat är det väl en sak, men när liknande nummer ringer upp till 30 gånger under säljperioden svarar jag till slut och då är jag sällan på gott humör.
      2 Idag sade jag ”Jag är inte intresserad” SEX gånger, men ändå fortsatte säljaren med sitt manus . . . . nån måtta får det väl vara på ”Ja, men så länge du säger nåt fortsätter jag att prata. Det kan ju hända att du ger upp efter femton ”Jag är inte intresserad”"”

  • Anonym

    Jag har absolut ingen förståelse för kommentaren om NIX. Om branschen drar in så mycket pengar, så är det väl en piss i havet att behöva betala för att få reda på vilka som absolut inte vill ha några säljsamtal. Det gör ju att säljarna kan bli effektivare och bara ringa till de som eventuellt kan vara intresserade och som förmodligen inte ber säljarna fara och flyga.

    Säljarna tjatar ihjäl folk och respekterar i princip aldrig att man säger nej (utom om det är typ första dagen på jobbet och de inte har hunnit bli upplärda ordentligt i tragglandets och ljugandets konst…), utan oftast måste man slänga på luren för att slippa ifrån samtalet – och det känns inte bra att inte kunna avsluta med ett ”hej då” eller liknande.
    Man måste helt enkelt stålsätta sig och lära sig bli otrevlig när någon okänd ringer – annars är det lätt att bli övertalad innan man har lärt sig hur man måste bete sig mot dem.

    Oftast så hittar man dessutom betydligt bättre erbjudanden om man letar själv i lokala butiker, men den springande punkten är att om man inte kände till en produkt (något som nämns i intervjun), så behövde man den inte heller – och det är lik förbenat onödigt att köpa eftersom den antagligen ändå inte kommer att användas.

    • Karl Asplund

      Jag kan helt och hållet hålla med angående att säljarna ofta har fått lära sig att ”inte acceptera ett nej” (inte fullt så illa men på god väg) och detta tycker jag är väldigt trist. Du har helt rätt i detta, såhär ser det faktiskt ut på många ”callcenter”. Det är trist att det har gått så långt!

      Angående NIX

      1. Alla företag delar inte lika på dessa miljoner vilket du säkert förstår. Några är stora men många är små. (Det kostar för övrigt 110.000 + moms att ansluta sig till ett storkundsavtal)

      2. Bolagen vet att även fast en person är ansluten till NIX så finns det en stor möjlighet att han/hon ändå tackar ja till en intressant produkt/tjänst/erbjudande.

      Men tanken är väldigt god och antagligen gick resonemanget i liknande stil när man beslutade sig för att införa NIX-registret.

      /Karl Asplund

      • Anonym

        Eftersom du verkar tro att detta med NIX är frivilligt från företagets sida, så får du nog läsa på lite i marknadsföringslagen. Det är nämligen FÖRBJUDET att ringa säljsamtal till privatpersoner som aktivt har motsatt sig säljsamtal (och det är precis vad NIX handlar om) – och det är helt enkelt de spelregler som branschen har att rätta sig efter, precis som man måste betala löner, sociala avgifter, teleräkning, lokalhyra och allt annat som måste betalas.
        Eftersom reglerna ser ut som de gör, så måste bolagen naturligtvis budgetera för denna obligatoriska NIX-kostnad också, så jag har fortfarande ingen som helst förståelse för var problemet ligger.
        Om du tycker att det är ok att ringa upp trots att någon genom sin NIX-anmälan tydligt har meddelat att de aldrig vill bli uppringd av säljare, så tycker du förmodligen att det är lika mycket ok att köra mot rött eller köra mot enkelriktat – och allt annat som är förbjudet, men som går att göra ändå – eller…?

        Själv anmäler jag till DM-nämnden omedelbart om någon ringer och vill sälja något – för jag vill definitivt bli av med de aktörer som är så oseriösa att de skiter i att kolla upp med NIX-registret.

        • Karl Asplund

          Nu handlar den här diskussionen inte om mig personligen vilket jag kanske borde klargjort i mitt inlägg eftersom en del verkar tro det. Jag försöker bara förklara hur det verkligen ser ut idag, men från en annan synvinkel än din. Jag vet att det inte är frivilligt att ansluta sig till NIX. Du ska veta på förhand om telefonnumret är ”nixat” eller ej. Men merparten av TM-företagen bryr sig inte om detta. Anledningen till det är förmodligen:
          1. Dom flesta som får ett ”säljsamtal” bryr sig inte att anmäla det
          2. Av dom företagen som blir anmälda så är det väldigt få som blir fällda.

          HÄR ligger problemet. INTE i om JAG tycker det är okej eller inte.

    • Säljare

      Det går utmärkt som konsument att säga ”Hej då” och sen lägga på luren även om säljaren fortsätter prata, säljaren tar inte illa upp och det är faktiskt också betydligt bättre för säljaren eftersom denne då vet att han dragit samtalet så långt det gick. Att bli bortryckt är många gånger bättre än att ge upp. Ingen säljare som ger upp efter ett nej blir långvarig.

      Självklart fortsätter man som säljare att sälja så länge man får prata med kunden och får respons. Det säger ju sig självt att säljaren inte ger sig när man har en person som säger ”nej” eller ”jag är inte intresserad” om och om igen men inte lägger på och istället fortsätter prata när säljaren inte ger med sig av ett nej, Det om något talar för att det går att sälja på kunden. Därmed inte sagt att man alltid gör så, men man lär sig när en kund går att sälja på och när det är lika bra att ge upp med en gång.

      • Jonas

        Ett annat problem med NIX, bortseende från deras bristande öppenhet och att det drivs som ett företag, är att deras data är dåligt strukturerad och att dem är många år efter samhällsutveckling. På 1980 talet var det personligt att ringa folk till deras hemtelefoner. I slutet på 1990 talet när folk skaffat mobiltelefoner blev hemtelefonen lite mer ”anonym” och därmed inte lika privat som mobiltelefonen och i dagsläget har vi ett spärrregister med syfte att skydda konsumenters privatliv genom att blocka tillgång till deras hemtelefoner i marknadsföringssyften. Bakom en hemtelefon kan det finnas allt ifrån 1-5 personer och den är inte alls lika privat som en mobiltelefon är idag. En mobiltelefon tillåter dig att bli nådd närsomhelst på dygnet, vart du än är, och är i princip alltid privat.

        Vidare är filtret oeffektivt då det kräver kontinuerligt arbete från dem som vill vara spärrade (om du inte återanmäller dig tas du bort) och arbetet som krävs för att bli inlagd är i sig krävande.

        Det sagt, telefonförsäljning är en naturlig utveckling av konkurrans om uppmärksamhet. I samma tillfälle som en presumptiv kund får sina behov uppfyllda på ett enklare sätt än genom handelsplatsen mitt i byn kommer handelsmännen behöva ta kontakt med kunden för att konkurrerar.

  • Karin

    märkligt att ingen klagar på alla reklampelare, tv reklam, radioreklam och all annan reklam som man faktiskt blir påtvingad i princip hela tiden. Gällande att folk köper saker som man egentligen inte behöver om en säljare ringer så tycker jag väl att lite skit borde kastas på all annan reklam också för det finns inte en enda människa som med handen på hjärtat kan säga att de inte blivit påverkade av reklam någon gång och köpt nåt som de inte använder flitigt. sluta klaga på säljare som gör sitt jobb, oftast är det dessutom unga människor som faktiskt går till jobbet och inte ligger hemma och lever på skattebetalarna. Tänk själva om ert barn går hemma månad efter månad och inte får något jobb då den bittra sanningen idag faktiskt är att det är inte lätt för unga människor att få jobb! Är det då inte bättre att de jobbar som säljare och får känna att det faktiskt finns företag som vill anställa dem, att de kan dra in sin egen lön och inte bara gå hemma och bli deprimerad. Herregud blir så trött på människor som ”hatar telefonförsäljare”, Jag har själv jobbat som säljare länge, sitter numera på kundtjänst och hur många gånger har man inte hört från kunder (som är nöjda och glada) att jag köper aaaaldrig något av telefonförsäljare men denna gången var det ju faktiskt bra! lägg ner bitterheten mot säljarna herregud, världen går inte under för att man får ett säljsamtal!

    • http://carl-fredrik.net Carl-Fredrik Herö

      Tyvärr återkommer du Karin till det som jag ville komma bort från med denna bloggpost. Att det är synd om alla säljare som inte skulle ha något jobb och att man ska sluta klaga på den enskilda säljaren.

      Jag svarar dig kort med några punkter nu men du har gett mig material för ett helt nytt inlägg där jag svarar lite mer utförligt om mina åsikter.

      1. Jag tror nog att vi alla klagar på all TV-reklam (jag gör det i stort sett varje dag) och reklamtavlor. Men tavlorna står bara där och jag behöver inte göra något aktivt val när jag går förbi. Självklart blir jag påverkad men inte så att jag blir medveten om det. Dessutom kan du inte jämföra telefonsäljare med reklamtavlor, tavlor ska oftast bygga varumärke, en telesäljare ska sälja, det finns ingen som betalar en säljare för att jobba på varumärkesuppbyggnad, det är hårda cash som gäller.

      2. Vi klagar inte på den enskilda säljare (ibland men då beror det på att den personen inte kan uppföra sig eller är otrevlig). Vi klagar på den påträngande attityden och framförallt mängden säljare som ringer.

      3. Det är inte så att vi skulle ha enorma mängder arbetslösa ungdomar om telemarketing inte fanns. Andra arbetstillfällen skapas hela tiden och många av de arbetstillfällen som finns idag fanns inte för 10-20 år sen.

      4. Den bitterhet som du beskriver uppstår för att det är allt för enkelt att lura konsumenter, men oftast småföretagare eftersom de saknar det skydd som konsumenter har. Jag har själv blivit lurad och det ringer dagligen, bland flera gånger per dag. Då blir det en helt annan sak än om jag skulle få ett eller två samtal i månaden.

      • Kevin

        1. Du behöver inte göra ett aktivt val även fast säljaren vill att du ska göra det. Är du såpass svag att du inte kan svara nej och be om betänketid så får det stå för dig och dig enbart.

        2. Det är förståeligt, jag gillar inte heller att bli störd mitt i maten. dock är det ibland kul med säljare som ringer, brukar om jag har tid lyssna på deras pitch och se om det var något intressant (för att därefter (oftast) tacka nej och lägga på luren)

        3. Nej helt klart inte, men det går inte att undgå att just säljyrket är en riktigt bra språngbräda för ungdomar att komma ur sysslolöshet och in i arbetsmarknaden. Bland annat eftersom det är ett ”okvalificerat jobb”. Sysslolöshet föder ytterligare sysslolöshet tror jag och ser därför TM med bransch som positiv för Sveriges fortsatta utveckling då det trots allt är dessa ungdomar som bär fanan vidare.
        4. Se svar 1.Det är beslutstagarens uppgift OAVSETT vilket form av köp/sälj det gäller att känna till kriterierna, annars får man skylla sig själv(?)Sen måste jag hålla med dig på en punkt då det finns de bolag som ”fulsäljer”, dvs. lurar konsumenterna. Och de får stå för sig själva, det är inte dem jag skriver om här.

        • http://carl-fredrik.net Carl-Fredrik Herö

          Att behöva svara nej (oftast mer än en gång) är att göra ett aktivt val.

          Jag håller med om att det är köparens ansvar att ta reda på vad det är man köper. Men det är ju det som är så svårt att göra i det ögonblick man får samtalet. Man är helt utelämnad till personen i andra änden som inte direkt ser till mitt bästa. Av den anledningen väljer jag att inte ens ta in och överväga erbjudandet.

    • Anonym

      Finns det ingen som klagar på TV-reklam? Bor du i ett område med bara SVT 1 och 2 möjligtvis?

  • 42

    Undrar vad Karl Asplund hade tyckt om 5-10 Jehovas vittnen hade knackat på hans dörr varje kväll efter han kommit hem från jobbet…..

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=673046510 Mats Karlsson

    Är det möjligt att få in ”Vilken operatör” i vem ringde appen ?
    https://nummertjanster.pts.se/net/sv/Nummerkapacitet/Enskiltnummer

    • http://carl-fredrik.net Carl-Fredrik Herö

      Jag ska framföra det till utvecklare! :)  

  • Micke

    Det enda sättet att slippa oönskade samtal från telefonförsäljare är att säga upp det fasta tele-abonnemanget. Skaffa ett mobilabonnemang som är reggat på någon gammal släkting som somnat in för gott. Då först kan man njuta av tystnaden.
    Micke

  • pailler olivier

    Behöver du ett lån? hur mycket behöver du och hur lång tid efter du tillbaka mig detta belopp?

    Väntar på att läsa från dig på följande adress om din ansökan är verkligen allvarligt: online.kredit@outlook.fr

    Hjärtligt